1. ChatGPT fő alkalmazási területei a marketingben #
-
Ötletelés:
-
Kampányötletek, szlogenek, blogtémák, social poszt-variációk gyors generálása.
-
Kreatív brainstorming, új termékbevezetések vagy edukációs tartalmak inspirációja.
-
-
Szövegírás:
-
Termékleírások, hírlevelek, posztok, blogcikkek, edukációs anyagok vázlatolása vagy első változatának elkészítése.
-
Hosszabb szövegek tagolása, átfogalmazása, helyesírás ellenőrzése.
-
-
Elemzés:
-
Közösségi médiás visszajelzések, kampányeredmények, vásárlói vélemények összefoglalása.
-
Kulcsszókutatás, trendek, versenytárselemzés szöveges támogatása.
-
-
Strukturált tartalomgenerálás:
-
Listák, GYIK, összehasonlító táblázatok, címkék, csekklisták generálása.
-
Kreatív briefek, kampányvázlatok, szövegminták kidolgozása.
-
2. Prompt írása, szerkezete és folyamata #
-
Mi a prompt?
Egy rövid utasítás vagy kérés, amit az AI-nak adunk, hogy az adott feladatra, stílusra és tartalomra megfelelő választ generáljon. -
Hatékony promptolás lépései:
-
Cél megfogalmazása: Mi legyen a végeredmény? (Pl. “Írj egy 3 mondatos termékleírást…”)
-
Kontekxtus megadása: Kiknek készül? (Pl. “Célcsoport: egészségtudatos nők, 25-45 év”)
-
Stílus meghatározása: Márkaidentitás, hangnem (“Barátságos, informatív, hiteles”)
-
Szerkezet vagy hossz: Pl. “Tagolt lista, maximum 120 szóban”
-
Elvárt eredmény: Milyen formátumban, milyen output legyen (pl. “Első sor: cím, utána felsorolás”)
-
Szükség esetén: példák vagy tiltott elemek felsorolása (“Ne használj túlzó állításokat vagy orvosi ígéreteket”)
-
-
Promptolás gyakorlata:
-
Mindig legyen egyértelmű a kérés.
-
Először kisebb részfeladatokat adj, majd finomítsd az eredményt.
-
Használd ki az AI interaktivitását: ha az első verzió nem tökéletes, kérj pontosítást, módosítást.
-
3. Hallucinációk elkerülése (téves vagy megalapozatlan információk kiszűrése) #
-
Mi a hallucináció az AI-ban?
Az AI néha “kitalál” nem létező adatokat, vagy valóságnak tüntet fel pontatlan információt. -
Megelőzés:
-
Csak általános, tényszerű vagy a márka szempontjából validált információkat kérjünk.
-
Ne kérdezzünk konkrét jogi, egészségügyi, szabályozási vagy tudományos tényeket ellenőrzés nélkül!
-
Mindig emberi validáció szükséges a publikálás előtt.
-
Kerüljük a túl általános vagy túl szűkszavú promptokat (“Írj mindent a termékről!” helyett: “Írj 3 fő előnyt a Natur Tanya Magnézium termékről, EFSA-állítást nem használva.”)
-
4. Márkaidentitáson belüli szövegírás #
-
A Natur Tanya hangneme:
-
Barátságos, segítő, hiteles, szakmailag megalapozott, edukatív.
-
Kerülni kell a túlzó, szenzációhajhász, orvosi vagy gyógyhatást sugalló kijelentéseket.
-
Mindig a fogyasztó egészségét, edukációját helyezzük előtérbe, szabálykövető kommunikáció.
-
-
Prompt példák a márkaidentitás megtartására:
-
“Írj egy edukatív Facebook posztot a Natur Tanya új D3-vitamin termékéről, barátságos, segítő hangnemben, kerülve a gyógyhatás ígéretét.”
-
“Fogalmazd át a következő szöveget Natur Tanya stílusban: …”
-
“Adj három fogyasztóbarát tippet a [termékről], hangsúlyozva a minőséget, a természetességet és a megbízhatóságot.”
-
5. Alapvető prompt szintaxisok (minták) #
Példák: #
-
Kampányötletelés:
“Adj öt kreatív kampányötletet a Natur Tanya immunerősítő termékcsaládhoz, egészségtudatos, aktív életet élő felnőttek számára!” -
Termékleírás röviden:
“Írj 3 mondatos termékleírást a Natur Tanya Magnézium kapszuláról, szakmai, de közérthető stílusban, fogyasztóbarát hangnemben!” -
Blogcikk vázlat:
“Készíts vázlatot egy edukációs blogcikkhez a kollagén fontosságáról, Natur Tanya stílusban!” -
Social poszt:
“Írj rövid Facebook posztot a Natur Tanya új C-vitamin italporáról, fiatal, sportos célcsoportnak, barátságos hangnemben!” -
Kreatív szlogenek:
“Adj öt frappáns, rövid szlogent a Natur Tanya bélflóra termékeihez, maximum 8 szóban!”
Márkaidentitás prompt példa: #
“Írj egy informatív, barátságos és edukatív Instagram-posztot a Natur Tanya új Vas+ vitaminjáról, kerülve a gyógyhatás ígéretét, a minőség, megbízhatóság és természetesség hangsúlyozásával!”